-
معرفی فیلم ساز - جان فرانکن هایمر (1/2)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 18:02
فرانکنهایمر فیلمسازی است حادثهپرداز، با گرایشهای آشکارِ سیاسی و اجتماعی، و شیفتة منابع ادبی. بنابراین تلاش خواهیم کرد عمدة نقد و نظرهایمان را بر سه وجه اساسیِ فیلمهای فرانکینهایمر (یعنی علایق و گرایشهای سیاسی و اجتماعی، حادثهپردازی و ریشة منابع اقتباس ادبی در آثار او) متمرکز کنیم. البته این سه وجه آنچنان در...
-
تحلیل فیلم - رونین (3/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 18:01
فرانکنهایمر گفته است که غالباً با تغییر ریتم و ایجاد کشش و هیجان در فیلمهایش، حادثه و تعلیق میآفریند. از نظر او برای اینکار بایستی نقشه داشت. بههمین دلیل فرانکنهایمر و تدوینگرش تکتک نماها را طراحی میکنند، و سپس بهاین موضوع میاندیشند که چهگونه از طریق ریتم و مونتاژ ایدههایشان را عملی سازند. او و تدوینگرش...
-
تحلیل فیلم - رونین (2/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 18:01
رونین تلفیقی از داستانهای نوعِ پلیسی و جنایی و جاسوسی است. در داستانها و فیلمهای پلیسی و جنایی ـ که هر کدام از ما نمونههای زیادی از آنها را خوانده یا بر روی پردة سینما دیدهایم ـ کارآگاهی زبردست همواره در پی آن است تا رازِ سر به مّهری را کشف و برملا سازد. عناصرِ سنتیِ داستانِ پلیسی یا جنایی عبارت است: ماجرایی ـ...
-
تحلیل فیلم - رونین (1/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 18:00
" رونین" اصطلاحی است مربوط به ژاپن در دورة فئودالیته که در دو بخش از فیلم، یکبار بهاختصار، و بار دوم کاملتر توضیح داده میشود: بار نخست قبل از عنوانبندیِ فیلم ، و بار دوم موقعی که لونسدیل (با بازیِ میشل لونزدال) در اتاقِ کارش در ویلایی خارج از شهر دربارة مرام و مسلک سلحشوران و ساموراییهای ژاپنی با سام به گفتوگو...
-
اطلاعات فیلم - رونین
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:59
یک گروه پنج نفری از افراد ویژه دور هم جمع میشوند تا کیف اسرارآمیزی را از چنگ دستهای از تبهکاران خارج کنند. سام، استراتژیست امریکایی، وینسنت،هماهنگ کننده فرانسوی، گریگور، متخصص الکترونیک از آلمان، لاری راننده امریکایی واسپنس، کهنه سرباز انگلیسی اعضای این گروه ویژه هستند. آنها کار خود را از پاریس آغاز میکنند، اما به...
-
معرفی فیلم ساز - فرانک دارابانت (2/2)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:59
استیون کینگ رمانِ پُرفروشِ دالان سبز را بهصورت دنبالهدار، در شش جلد، از آوریل تا سپتامبر 1966، منتشر ساخت. انتشار باوقفة این رمان هیجانی در میان مخاطبانِ انبوه رمان بهوجود آورد. حسّ تعلیقی که کینگ بهصورت انتشارِ جلد به جلدِ رمانش در خوانندگان ایجاد کرد، در فیلمِ دارابانت در زمانی حدود سه ساعت به تماشاگران منتقل...
-
معرفی فیلم ساز - فرانک دارابانت (1/2)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:58
فرانک دارابانت (Frank Darabont) در 28 ژوئن سال 1959 در مونتهبلیاردِ فرانسه (Montebeliard) متولد شد. قبل از آنکه نخستین فیلمش را در سال 1994 با نامِ رهایی از شائوشنگ کارگردانی کند، از 1983 در مقامِ فیلمنامهنویس فعالیتش را آغاز کرد. زنی در اتاق نخستین فیلمنامهای بود که با اقتباس از یک اثر ادبی نوشت. در 1988...
-
تحلیل فیلم - رهایی از شاشنگ (2/2)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:57
رهایی از شائوشنگ ادعانامهای بر ضد دستگاه قضایی امریکا و سازوکارِ حاکم بر ادارة زندانهای این کشور نیز هست. برای همین استیون کینگ و فرانک دارابانت داستان و فیلمنامة خود را طوری پرداختهاند که بهجز دو سه زندانی که خشونت را از حد میگذرانند، و بههیچ وجه رفتاری قابل دفاع ندارند، همة آن افرادی که نقشِ بیشتری در...
-
تحلیل فیلم - رهائی از شاشنگ (1/2)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:56
در داستانِ استیفن کینگ و فیلمنامهای که فرانک دارابانت براساس آن پرداخته است، رهایی از شائوشنگ فیلمی مردانه محسوب میشود که زنان در آن نقشی ندارند. رهایی از شائوشنگ داستان دو گروه از مردان است: یک دسته آنهایی هستند که تسلیمِ بلاشرط شرایط و موقعیت تحمیلی شدهاند، و پارهای از آنها مانند گروهی از زندانیها که به...
-
اطلاعات فیلم - رهایی از شائوشنک
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:56
در سال 1946 اندی دوفرسن بانکدار نیو انگلندی که مردی معقول و متعادل است به اتهام قتل همسرو دوستش محکوم به حبس ابد درزندان شائوشنک می شود. پس از چندی در فعالیتهای غیر غانونی مالی با رئییس زندان همکاری کرده ودرعین حال برای خودش هم حسابی با یک شریک فرضی باز می کند. زندانی جوان و تازه واردی برای دوفرسن تعریف می کند که در...
-
ریشه های پست مدرنیسم (III)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:55
در باره فیلم پالپ فیکشن: ---- عدم اهمیت به حادثه اصلی و تاکید بر روابط و دیالوگها ---- - این یک قلم تو این فیلم خیلی زیاده ، از عمو کندراد و زنمو جینی بگیر تا شخصیت داشتن راکل. ---- ارائه روایت های مختلف از یک واقعه ، که نتیجه بلا فصل اصل یکتا نبودن حقیقت است و به تعداد بینندگان متفاوت است و امکان هر تاویل شخصی ممکن...
-
ریشه های پست مدرنیسم (II)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:53
در باره فیلم پالپ فیکشن: ---- عدم تلاش در ارائه هیچ توضیحی در هیچ موردی برای تماشاگر ---- - صحنه آغازین فیلم که ما یکمرتبه به داخل داستان پرت می شویم. - فروشگاه لوازم موسیقی که مارسلوس و بوچ بعد از در گیری به داخل آن وارد می شوند و توسط Zed و دوستش شکنجه می شئند و ما هیچ گذشته ای از آندو مرد نداریم (ببخشید آن سه مرد)....
-
ریشه های پست مدرنیسم (I)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:51
در باره فیلم پالپ فیکشن: بجای صحبتهای طولانی تیتر هایی از نشانه های سینمای پست مدرنیسم را از مجله فیلم برداشته و مثالهایی از خودم را به آن الصاق کرده ام.امیدوارم برداشت صحیحی از فیلم منتشر کرده باشم. ---- از میان بردن مرز بین موضوع و ناظر ویا بالعکس(تشدید) ---- - نمایی که جولز و وینسنت از درون صندوق عقب ماشین اصلحه...
-
پست مدرنیسم:شک درحقیقت
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:50
هوالعلیم والحکیم پست مدرنیسم:شک درحقیقت در باره فیلم پالپ فیکشن ---------------------------- می گویند وقتی که پیتر وولن منتقد سرشناس سینما در اویل دهه 1990 اصطلاح پست مدرنیسم را در باره فیلم بازگشت بتمن (تیم برتن 1992) به کار برد ظهور جهان پست مدرن درسینما اعلام شد. در پی دشواریهای ناشی از اعتقاد و بکارگیری اصول فکری...
-
اطلاعات فیلم - راه های افتخار
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:49
راههای افتخار فیلمی است که به گوشة کوچکی از جنگ جهانی اول و آدمهای درگیر در آن میپردازد، و در عین حال از معدود فیلمهایی هم هست که بدون آنکه تأکید خاصی بر دشمن داشته باشد، دوربین در یکسوی جبهه قرار میگیرد و میکوشد تضاد و تعارض، و دوست و دشمن را در همانسو جستوجو کند و به بررسی و واگویی آن بپردازد. نگاه کوبریک...
-
تحلیل فیلم - راه های افتخار (3/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:48
آنطور که کوبریک شخصیتهای فیلمِ راههای افتخار را بهما معرفی میکند، از نظر ژنرال میرو سربازان فقط بهکارِ کشته شدن میآیند، خواه با گلولة دشمن و خواه با گلولة نیروهای خودی. برای همین است که وقتی گروهی از سربازان از پیشروی به سوی تپه امتناع میکنند، ژنرال میرو به فرمانده توپخانة خودی دستور میدهد تا آنها را با...
-
تحلیل فیلم - راه های افتخار (2/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:47
کوبریک از همان نخستین صحنههای افتتاحیة فیلمش ستاد فرماندهی فرانسویها را قصر باشکوهی با دیوارهای بلند قرار میدهد که آراستگی و مجلل بودنِ معماری و اسباب و اشیایِ «باروک»وار آن در تعارض با دهلیزهای تو در تو و پناهگاههایی است که سربازان در جبهه در آنجا سنگر گرفتهاند. بهتعبیری قصری که نخستین بار ژنرال برولار و...
-
تحلیل فیلم - راه های افتخار (1/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:46
همانطور که از فیلم راههای افتخار هم برمیآید یکی از موضوعهای مورد علاقة کوبریک نشان دادنِ ستیزهجویی و بینظمیهای درون جامعة بشری است. بهعبارت دیگر، ستیزهگریِ آدمها، در اکثر فیلمهای کوبریک دارای اهمیتی اساسی است. در نزد او، هر چه آدمها در انجام و اِعمالِ خشونتِ مورد نظرِ خود آزادتر...
-
معرفی فیلم ساز - استنلی کوبریک - راه های افتخار (3/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:45
کوبریک در سال 1962 فیلمِ لولیتا را ساخت. او برای ساختنِ این فیلم به انگلستان رفت و پس از آن برای همیشه در آنجا اقامت گزید. کوبریک، لولیتا را براساس داستانی از نویسندة معروف (ولادیمیر نابوکوف) ساخت، اما در طرحِ داستان آن تغییرهای اساسی داد. خود نابوکوف فیلمنامه را نوشته بود، و کوبریک با...
-
معرفی فیلم ساز - استنلی کوبریک - راه های افتخار (2/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:44
قتل نخستین فیلمی است که کوبریک به ساختنِ آن تفاخر کرده بود. پرداختِ دقیقِ سرقت در میدانِ مسابقه، رجعتهای بدیع به زمانِ گذشته و تداخلِ آنها در زمانِ حال و شکستنِ خطِ مستقیم زمان و روایتکردنِ یک رویداد مشخص و واحد از دریچة ذهنِ چند شخص، آن جنبههای ممتاز و متمایزی بود که کوبریک...
-
معرفی فیلم ساز - استنلی کوبریک - راه های افتخار (1/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:43
استنلی کوبریک در 26 جولایِ 1928 در نیویورک متولد شد، و در هفتم مارس 1999 در خانهاش چشم از جهان فروبست . او مدت نیم قرن در سینما فعال بود، و فیلمهای مهمی همچون راههای افتخار (محصول 1957)، اسپارتاکوس (محصول 1959)، لولیتا (محصول 1962)، دکتر استرنجلاو یا چهگونه یادگرفتم از نگرانی دست بردارم و...
-
تارنتینو و RZA
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:41
به اعتقاد ژان بروکس منتقد گاردین - شاید هیچ سینماگری به اندازه کوئنتین تارانتینو به موسیقی متن فیلم هایش وابسته نباشد . این وابستگی به جایی رسیده است که حتی میگوید : (( اگر نمیتوانستم امتیاز فلان موسیقی را بگیرم- فلان فیلم را نمیساختم! )) او هر بار به همراه فیلم جدیدش - با آن همه جاذبه های بصری و ساختاری - مجموعه ای...
-
به من شلیک کرد، بنگ بنگ
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:41
ترانه “My baby shot me down” یا اونجور که معروفه “Bang Bang” از نانسی سیناترا I was five and he was sixپنج ساله بودم او شش ساله that awful sound, bang bangسوار بر اسب چوبی می راندیم We rode on horses made of sticksسیاه پوشیده بود و من سفید He would always win the fightهمیشه دوست داشت برنده باشد Bang bangبنگ بنگ He...
-
کسی نمی دونست حضرت نوح چرا کشتی ساخت ، تا اینکه طوفان شد
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:39
------------------------------------------------------ کسی نمی دونست حضرت نوح چرا کشتی ساخت ، تا اینکه طوفان شد ، طوفان شد. ------------------------------------------------------ اولین تصویری که از سینما توی ذهنم مونده ، یک فیلم سیاه وسفید بود که چند تا از تصویرهاش همیشه یادم هست. - یک آدم عقب افتاده یا جلو افتاده که...
-
تحلیل فیلم - دکتر استرنجلاو (3/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:38
منتقدان تفسیرهای متعارضی دربارة دکتر استرنجلاو ارایه دادهاند. از نظر بعضی فیلمِ کوبریک جسورانهترین فیلمی است که تا دهة 1960 ساخته شده بود، برخی دیگر دکتر استرنجلاو را هجویهای اطلاق میکردند که هدف سازندهاش دفع و طرد کردنِ ترس و خشم از طریق به فعل درآوردنِ اندیشهای پُر از تخیلاتِ هراسآور است. بهجز اینها لوییس...
-
تحلیل فیلم - دکتر استرنجلاو (2/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:37
ژنرال جک ریپر ـ با نقشآفرینیِ استرلینگ هیدن ـ جاهطلبی روانپریش است که بهطرزی دیوانهوار و جنونآمیز نسبت به کمونیستها کینه میورزد، و اعتقاد دارد که کمونیستها چنگالهای آلودهشان را در گوشت و خونِ امریکاییها فرو میکنند و آنها را آلوده میسازند. ریپر فرمانده پایگاهی هوایی است که عملیاتش را از دفتری با درهای...
-
تحلیل فیلم - دکتر استرنجلاو (1/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:36
کوبریک برای آنکه هیچ تهیهکنندهای آزادی عمل را از او نگیرد، و بر کارش کنترل کامل داشته باشد، فیلمِ «دکتر استرنجلاو» را با سرمایة خودش و در خارج از امریکا، در استودیوهای شپرتون، در حومة انگلستان، ساخت. او حتی برای طراحی و ساخت کابین پروازِ بمبافکنهایB52 هیچ کمکی از وزارت دفاع امریکا نخواست. هدف و ایدهآل او این...
-
معرفی فیلمساز - استنلی کوبریک - دکتر استرنجلاو (2/2)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:33
کوبریک با دکتر استرنجلاو خطرِ جنگی را پیشبینی کرد که وقوع آن در نزد اکثریت قریب به اتفاق مردمِ جهان نامحتمل میآید. از نظر کوبریک همانگونه که آدمها هیچگاه مرگ خود را پیشبینی نمیکنند و همیشه خطر را در کمین همسایه میبینند، وقوع جنگ اتمی ـ بهصورتی که او در فیلمش بهتصویر درمیآورد ـ در نزد مردم همچون واقعیتی...
-
معرفی فیلمساز - استنلی کوبریک - دکتر استرنجلاو (1/2)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:32
استنلی کوبریک از اواخر دهة 1950 در مورد امکان وقوع یک جنگ هستهای بهشدت نگران بود. در سال 1963 ـ که فیلمِ دکتر استرنجلاو را آمادة نمایش داشت ـ مردمِ جهان طعمِ تلخِ جنگ سرد، تجاوز ددمنشانه به ویتنام و ساختنِ دیوارِ جداییسازِ برلین را چشیده بودند، و بحثِ موضوعِ بحرانِ موشکهای کوبایی در جریان بود. بجث جاری و شایع این...
-
کازابلانکا , شاهکار رومانتیک دوران طلایی سینمای کلاسیک (3/3)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 17:30
مثل تمام کسانی که نسبت به فیلمهای مورد علاقه شان خیلی حساسند من هم نکاتی را در رابطه با این فیلم و شخصیتهایش پیدا کرده ام که دانستن آنها می تواند جالب باشد : چیزی که در مورد ریک جالب به نظر می رسد و مرا حسابی تکان داده است عشق او نسبت به الزا نیست بلکه توانایی او در پیدا کردن چیزی فراتر از عشق است . شخصیت لازلو هم مثل...