-
تغیر مکان مکس پین
پنجشنبه 24 اردیبهشتماه سال 1388 18:08
مکس پین به این آدرس منتقل شده است
-
نقد فیلم: به سوی طبیعت وحشی | INTO THE WILD
شنبه 15 فروردینماه سال 1388 01:35
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA معمولا علاقه چندانی ندارم که فیلم ها را به منبع اقتباسی شان ارجاع دهم و یا با آنها مقایسه کنم، فیلم ها حتی آنهایی که نعل به نعل اقتباس شده اند و یا آنهایی که نسبت به منبع شان ظعیف تر هستند، به نظرم متنی جداگانه و دارای دنیایی متفاوت...
-
تقلید بهتر از هیچ است
شنبه 24 اسفندماه سال 1387 01:44
با فرا رسیدن سال نو، اندکی به تغیر و تحول طبیعت نگاه کنیم. ای کاش تقلید کردن را بلد بودیم. تا کی دلمان به پاهای تاول زده بچه هایی خوش باشد که ماهیان قرمز حوض پاهایشان را می بوسند. شاید امروز تقلید دردی برای درد سینمای ایران باشد. شاید بنجامین باتن پروداکشن قوی طلب کند اما OLD BOY و BAD GUY هم اینچنین اند؟. برای تقلید...
-
نفوذی | Insider
چهارشنبه 30 بهمنماه سال 1387 23:27
به غیر از لحظه های بیاد ماندنی و احساسات نابی که در فیلم های مایکل مان وجود دارد و حقیر چقدر عاشقانه دوست دارد راجع به آن ها ساعتها صحبت کند، و به سبک دوست خوبم حسین گودری دوست دارم طول بزرگراه را پیاده طی کنم و پرحرفی کنم، اینبار خارق عادت عمل می کنم و از زاویه دیگری به یکی از دوست داشتنی ترین فیلم هایش نگاه می کنم....
-
اتاق وحشت
دوشنبه 30 دیماه سال 1387 23:26
نوشتن درباره فیلم هایی که مدت زمان زیادی از ساخته شدنشان می گذرد، برای من کاری جالب و دارای احساسی خوشایند است. شاید هم به خاطر از بورس افتادن چنین فیلم هایی، دیگر کسی بر من و نوشته هایم خرده نگیرد. ولی برای من، در سینما جدید و قدیم خیلی تفاوت ندارد بلکه فیلم هارا نسبت به قدرت و ارزش آنها در روزگار خودشان دوست دارم....
-
نقد فیلم: ماتریکس 199۹ برادران واچفسکی
شنبه 23 آذرماه سال 1387 23:39
استوار بر پایه های تناقض هنوز خاطره آن طوفان دیجیتالی ای که در واپسین ماه های قرن بیستم براه افتاد را از یاد نبرده ایم. ماتریکس با وجود قدمت یک دهه ای آن، در دورانی که فیلم های تجاری به سرعت و یکی پس از دیگری از مد می افتند، هنوز اثری در خور ستایش است. ماتریکس یک فیلم هالیوودی تمام عیار با مشخصه های عمومی اما در عین...
-
تحلیل فیلم | 3-iron
جمعه 1 آذرماه سال 1387 18:07
3-iron کیم کی دوک را دوست داشتم. این فیلم، در عین داشتن نقصهای ایدوئولوژیک، بازهم برای من جذاب بود. از آندست فیلم هاییست که اگر کارگردان بودم میساختم. بخوبی میتوان فهمید که این فیلم پراست از دلمشغولی و موارد مورد علاقه فیلمساز. زیباست، جاندار است، دلنشین است ولی به درد گیشه نمی خورد (حداقل به درد گیشه کره...
-
تحلیل فیلم: ضدمرگ / death proof
دوشنبه 29 مهرماه سال 1387 23:34
در احوالات تارانتینو و ضدمرگش نیمه خالی (نوشیدن از نوع پسامدرن) بدون تعارف باید گفت که فیلم ضدمرگ تارانتینو چیزی به اطلاعات و دانش سینمایی مخاطب اظافه نمیکند. فقط مقداری هیجان و ایدههای جدید است که در طول نمایش فیلم از سر میگذرانیم. قاتلی روانی (کرت راسل)، بدون پیشینه داستانی (یک مرتبه وارد داستان میشود) که دیگر...
-
نقد فیلم: گلهای پژمرده / گلهای شکسته | جیم جارموش (۲۰۰۵)
پنجشنبه 28 شهریورماه سال 1387 18:06
دان جانستون (بیل موری) معامله گر بازنشسته کامپیوتر است که زندگی آرام خود را کنار یک همسایه فضول و وراج ، اما خوش قلب به نام وینستون (جفرى رایت) میگذراند. درست در همان روزى که آخرین عشق دان، شری (جولی دلپی) ترکش مى کند، نامه اى بدون امضا به دست او مى رسد، که با جوهرى قرمز رنگ بر روى کاغذى صورتى تایپ شده است. نویسنده...
-
نقد فیلم: چانگ کینگ اکسپرس | chungking express 1994
پنجشنبه 31 مردادماه سال 1387 01:07
چانگ کینگ اکسپرس chungking express عشقهای فستفودی، خاطرات کنسروی برای من زمان زیادی از دیدن اولیه چانگ کینگ اکسپرس میگذرد ولی بر طبق حال و هوای روحیام، نوشتن در مورد فیلمهایی که دوستشان دارم کاری سخت و عذاب دهنده است. حال پس از چندین سال از دیدنش شروع به نوشتن میکنم. البته سخت است، نوشتن در مورد احساساتی که قابل...
-
سینما: حمید هامون، ز دریا باز نگشت!
شنبه 29 تیرماه سال 1387 15:04
ذلیل مرده این چه کاری بود که کردی؟ مردیم از دستت... آره این طوری میرند؟ اونوقت این رسمشه؟ یعنی درسته؟ نه جدا؟ رفتی دیگه؟ مطمئن؟ ... من که باور نمی کنم، خیلی ساله که تلویزون نگاه نمی کنم ولی این بار مجبور بودم، هیچکی تاحالا اشکای منو تو جمع ندیده بود، خیلی دوست داشتم ولی نمیدونستی، خیلی. اینارو که دارم می نویسم همینطور...
-
سکانس برتر: 2001: یک اودیسه فضایی 2001: A SPACE ODYSSEY
سهشنبه 18 تیرماه سال 1387 15:31
روزی روزگاری، انسانمیمونی مبحث نشانه شناسی در سکانس آغارین فیلم اودیسه فضایی استنلی کوبریک THE DAWN OF MAN (1) روز اول: - مکان: صحرای خشک و بی آب و علف - زمان: یک میلیون سال پیش از سال 2001 میلادی - تعدادی انسانمیمون (2) ، بر سر یک آبگیر، مشغول نوشیدن هستند - عدهای دیگر از انسانمیمون ها، به قصد...
-
تحلیل فیلم: هامون | hamoun
چهارشنبه 5 تیرماه سال 1387 19:13
یلمی که همه به آن احترام میگذارند مشخصات در سایت IMDB هامون (1368) داریوش مهرجویی نوشتن درمورد فیلمی که با آن بزرگ شده ام کاری سخت و دشوار است. فیلمی که دوران نوجوانی مرا رنگ و بویی تازه بخشید. در شدت علاقهام به هامون فقط میتوانم بگویم که در ده سالگی پس از آنکه بارها فیلم را از کلوپ گرفتم متوجه شدم که مجموع کرایه از...
-
تحلیل فیلم: بدو لولا، بدو | Run Lola, Run
دوشنبه 20 خردادماه سال 1387 13:58
بدو لولا، بدو (۱۹۹۸) Run Lola, Run مانی بر اثر یک بدشانسی، پولی به مبلغ یکصد هزار مارک را که متعلق به رئیس گردنکلفتش است گم میکند. از بخت بد مانی، بیست دقیقه دیگر با رئیس قرار دارد و اگر پولها را بی کم و کاست به او نرساند، در یک چشم بهم زدن و به راحتی جانش به خطر میافتد. به همین خاطر مانی که دستش از همه جا کوتاه...
-
تحلیل فیلم: مچ پوینت | match point
سهشنبه 31 اردیبهشتماه سال 1387 15:42
مچ پوینت/ match point ، درست مانند یک شکلات: روکش کلاسیکی با طعم پسا مدرنی و مغز وودی آلنی امتیار نهایی Match Point نویسنده و کارگردان: وودی آلن. مدیر فیلمبرداری: رمی آدفارآرسیان. تدوین: آلیسا لپس لتز. موسیقی: تک آثاری از ژرژ بیزه، گتانو دونیزتی، کارلوس گونز، گیواچینو روسینی و پنج اثر از جوزپه وردی. بازیگران:...
-
تحلیل فیلم - کی-پکس / K-PAX
پنجشنبه 12 اردیبهشتماه سال 1387 07:44
کی-پکس K-PAX کارگردان: ایان سافتلی. انتخاب بازیگران: دبرا زانی. مدیر فیلمبرداری: جان مایسون. موسیقی: ادوارد شرمور. تدوین گریک مککی. براساس کتابی از: جنی برور. تهیه کننده: لاورنس گوردون. فیلمنمامه: چارلز ایویت. بازیگران: کوین اسپیسی (پروت، رابرت پورتر)، جف بریجز (دکتر مارک پاول). محصول: 2001 آمریکا....
-
تحلیل فیلم - 21 گرم / 21 Grams
پنجشنبه 5 اردیبهشتماه سال 1387 16:50
21گرم / 21 Grams کارگردان: آلخاندرو گونزالس ایناریتو. فیلمنامه: گیرمو آریاگا. مدیر فیلمبرداری: رودریگو پریتو. موسیقی: گوستاوو سانتائولایا. تدوین: استیون میریون. بازیگران: شان پن (پل ریورز)، نیامی واتی (کریستینا پک)، بنیسیو دلتورو (جک جردن)، شارلوت گنیزبورگ (مری همسر پل). محصول: 2003 آمریکا. زمان: 124...
-
تحلیل فیلم - آشناپنداری / دجاو / دژاوو / Déjà vu
پنجشنبه 29 فروردینماه سال 1387 23:08
آشناپنداری / دجاو / دژاوو / Déjà vu کارگردان : تونی اسکات. فیلمنامه : بیل مارسیلایی، تری روسیو. مدیر فیلمبرداری : پل کامرون. موسیقی : هری گرگسن ویلیامز. تدوین : کریس لیبنزن. بازیگران : دنزل واشنگتن (داگ کارلین)، پائولا پتن (کلر کوچیور)، وال کیلمر (پریزوارا). محصول : 2006 آمریکا. زمان : 128 دقیقه. بر اثر انفجاری...
-
تحلیل فیلم - بابل / BABEL
سهشنبه 27 فروردینماه سال 1387 20:29
بابل / BABEL کارگردان:آلخاندرو گونزالس ایناریتو. فیلمنامه:گیرگو آریاگا. بازیگران:براد پیت(ریچارد)، کیت بلانشت(سوزان)،رینکو کیکوچی(چیکو، دختر، لال)، گائل گارسیا برنارد(سانتیاگو). محصول 2006 آمریکا/مکزیک/ژاپن. زمان 142 دقیقه مراکش: مردی برای محافظت از گوسفندانش در برابر حیوانات محاجم، تفنگی تهیه میکند. دو پسربچه که...
-
تحلیل فیلم - بهار، تابستان، پاییز، زمستان، و بهار
یکشنبه 18 فروردینماه سال 1387 21:40
S pring, S ummer, W inter, F all and … S pring A film by Kim Ki-Duk بهار، تابستان، پائیز، زمستان و بهار اثر کیم کی-دوک «بهار... ثابت میکند که گاهی محلی ترین داستان، جهانی ترین داستان است و ساده ترین داستان، پیچیده ترین داستان است.» کری ریکی فیلادلفیا اینکوایر کیم کی دوک فیلمساز معروف کرهای در اثر نسبتا...
-
سینما - حیات یا زایش / مرگ یا جان دادن (قسمت آخر)
دوشنبه 20 اسفندماه سال 1386 15:36
ü نوع نگاه – دیدن, نشان دادن نوع نگاه و جهانبینی مولف با نوع نگاه و ادراک بیننده اثر بخاطر وجوه مختلفی که دارند اصولا با همدیگر در تعارض هستند. خصوصا مقوله مرگ/تولد که جزو ناشناخته ترین گلوگاه های فکری برای بشر از گذشته تا حال بوده است. برای تماشاگر اثر شاید زیاد لازم بنظر نیاید که چگونه به مرگ اعتقاد دارد – جدا...
-
سینما - حیات یا زایش / مرگ یا جان دادن
پنجشنبه 9 اسفندماه سال 1386 18:24
بعد از یک روز تاخیر٫ بمناسبت سومین سالگرد ایجاد این وبلاگ و چندمین سالگرد تولد نگارنده، مطلبی را در خصوص تولد/مرگ در سینما نوشتهام که امیدوارم مورد رضایت خوانندگان قرار گیرد. همه ما بعنوان تماشاگر، شاهد صحنههای متعددی از مرگ/تولد یک انسان در سینما بوده ایم. در این سالها، سینما صحنههای متعدد و بیشماری از...
-
سینما - زمان و نامیرایی در آثار تارکوفسکی (قسمت آخر)
جمعه 19 بهمنماه سال 1386 16:28
در مطالب گذشته(زمان و نامیرایی در آثار تارکوفسکی ) عرض شد هدف تماشاگر از پا گذاشتن در سینما شاید فرار از روزمرگی یا بهتر است بگویم «کشدار» کردن زندگی است. این بسط زمان در نتیجه ناخودآگاهش به جاودانگی میرسد. اما این القا حس فنا ناپذیری چگونه به بیننده القا میشود. درست است میخواهم از اسطوره بگویم. اسطوره...
-
سینما - زمان و نامیرایی در آثار تارکوفسکی (قسمت دوم)
سهشنبه 9 بهمنماه سال 1386 16:35
هوالعلیموالحکیم ردپای زمان در عرایض گذشتهام که الهام گرفته از فیلمهای آندری تارکوفسکی بود، راجع به «نامیرایی» بحث شد. اینک به زاویه دیگری از زوایای فکری تارکوفسکی میپردازم. «ردپای زمان» چیزیست کهمن این نام را بهرویش گذاشته ام. تارکوفسکی در یادداشتهایش به «زمان قابل بازگشت» یا...
-
سینما - زمان و نامیرایی در آثار تارکوفسکی (قسمت اول)
جمعه 5 بهمنماه سال 1386 23:28
Andrei Tarkovsky نوستالجیا دیر زمانیست که به تارکوفسکی دل بستهام. از گذشتهام و شاید عقب تر که همان کودکیام باشد. آن زمانی که تلویزیون یکی دو کانال نصفهونیمه بیشتر نداشت و خبری هم از اینترنت و شبکههای ماهوارهای بصورت امروزی نبود. زمان ، زمانه جنگ و بمباران بود و «تلویزیون ملی» هم...
-
سکانس برتر - آگراندیسمان
شنبه 29 دیماه سال 1386 21:11
Michelangelo Antonioni v شرح فیلم توماس یک عکاس است. روزی بصورت اتفاقی از یک زن و مرد که در پارک قدم می زنند عکاسی می کند. توماس در آتلیهاش عکسها را ظاهر می کند و در یکی از عکسها چشمش به جنازه ای که در کنار بوتههاست میافتد. به پارک میرود و جنازه را پیدا می کند. به آتلیهاش...
-
Apocalypse Now
جمعه 28 دیماه سال 1386 14:29
اینک ، آخرالزمان سلسله موی دوست ، حلقه دام بلاست هرکه دراین حلقه نیست ، فارق از این ماجراست ارادتمند: MAX PAYNE
-
تحلیل فیلم - بلوآپ / آگراندیسمان / blow-up (قسمت آخر)
سهشنبه 18 دیماه سال 1386 23:44
"There is no spoon" خوب ، در مورد فیلم آگراندیسمان در پست های قبلی آنقدر به حاشیه پرداختم تا دیگر جایی برای بهانه گرفتن و طفره رفتن وجود نداشته باشد. از فلسفه گفتیم و از هنر و ... تا جاییکه رسیدیم به فلسفه های کانت و نظریه های آیزاک آسیموف . ولی اکنون موقع آن است که به اصل موضوع بپردازم. این پست ممکن است به پروپیمانی...
-
تحلیل فیلم - بلوآپ / آگراندیسمان / blow-up (قسمت سوم)
پنجشنبه 6 دیماه سال 1386 00:29
در برخورد با فیلم هایی ازاین دست که پر است از گریزهای متفاوت ، میتوان هرکدام از این گریزها را گرفت و بدان شاخ و برگ داد. گریزهایی که چشم هر منتقدی را بخود خیره می کند. در آگراندیسمان هم چنین گریزهای دلچسبی را شاهد بودیم. گریزهای اجتماعی ، سیاسی ، عاطفی ، جنایی ، هنری ، ... . البته میتوان از این حواشی گذشت و به بحث...
-
تحلیل فیلم - بلوآپ / آگراندیسمان / blow-up (قسمت دوم)
دوشنبه 3 دیماه سال 1386 01:08
این شرح فیلم اخیر به اندازه دو پست متعارفم قدکشیده. نمی دانم ، یک حسی دارم مثل پریدن در استخر با اینکه می دانیم خوش است ولی بازهم در پریدن تعلل می کنیم. ترس نهان یا نابلدی؟ من می گویم هردو نشان به آن نشان که بر سردر اینجا نوشته ام: آنان که می توانند ، می سازند / آنان که نمی توانند ، نقد می کنند. هو العلیم و الحکیم قبل...