MAX PAYNE

تحلیل فیلم / دلنوشت های سینمایی

MAX PAYNE

تحلیل فیلم / دلنوشت های سینمایی

نقد فیلم: ماتریکس 199۹ برادران واچفسکی

 

 

 

 

استوار بر پایه های تناقض

     هنوز خاطره آن طوفان دیجیتالی ای که در واپسین ماه های قرن بیستم براه افتاد را از یاد نبرده ایم. ماتریکس با وجود قدمت یک دهه ای آن، در دورانی که فیلم های تجاری به سرعت و یکی پس از دیگری از مد می افتند، هنوز اثری در خور ستایش است. ماتریکس یک فیلم هالیوودی تمام عیار با مشخصه های عمومی اما در عین حال منحصر بفرد است. بدون اغراق می توان گفت که ماتریکس از بیاد ماندنی ترین فیلم های پست مدرن سینما است. عوامل حرفه ای، گرافیک بسیار خوب و میخکوب کننده (این صفت بیشتر برای بازی های کامپیتری اطلاق می شود)، فلسفه ای دهان پرکن، فیلمنامه ای بسیار سنجیده (و البته نه خیلی خوب)، تشکیل یک فیلم هالیوودی درجه یک و پولساز را می دهد که نامش ماتریکس است. اما فعلا با هیچ یک از این موارد کاری نداریم. بلکه هدف از این نوشتار، کنار زدن این همه زرق وبرق و عریان کردن اسکلت و چهار چوب این فیلم است.

     اگر بخواهیم ماتریکس را به شیوه های معمول تعریف کنیم، فارغ از بحث های دینی و یا مادی گرایی، فیلمی است درباره نبرد دیرینه انسان و ماشین که از فرط بازگو شدن دیگر نخ نما شده. ولی تماشاگر امروز، هنگام روبرو شدن با این محصول دیجیتالی و پر زرق وبرق – به رسم فرهنگ همه محصولات دیجیتالی اعم از Mp3 Player تا مسواک برقی که فکر می کنیم جدید ترینشان را در اختیار داریم – فکر می کند که ماتریکس چیزی جدید و کشفی تازه است که البته بازهم اشتباه تصور می کند. اگر با نظریه های آلدوس هاکسلی (کتاب "دنیای قشنگ نو") و جرج ارول (کتاب "1984") ویا افکار لاهوت گرای (گنوستیک) دکارت ویا فرضیه "مغز در ظرف آزمایشگاه" جاناتان دنسی آشنا باشیم، ماتریکس به تنهایی دیگر حرفی برای گفتن ندارد. در ماتریکس صحبت همان صحبتهای گذشته و فلسفه و نظریه درست مثل قبل دست نخورده باقی مانده. اینکه آنچه میپنداریم، مجازی بیش نیست و آنچه به عنوان حقیقت می شناختیم برنامه ای از پیش تعین شده است، بخودی خود افکاری عمیق و حرف هایی دهان پر کن است و روا هم نیست که اینگونه درموردش نظر دهیم. اما فعلا بحث ما بر روی زاویه های دیگری از ماتریکس است، دو مطلبی که کمتر بدان اشاره شده و یا حقیر کمتر به آن برخورد کرده ام.

اول: نقد دیجیتال

ماتریکس با داشتن ساختار و فلسفه ی منحصر بفردی که دارد، در عین حال یکی از متناقض ترین آثار سینمایست که تا بحال منت ادعایش را کشیده ایم. کلامم را بطور دیگری می گویم: فیلم ماتریکس، همان گونه که همگان مطلع هستند از نظر جلوه های کامپیوتری و از نظر کارماده دیجیتالی، فیلمی بزرگ و بدیع است. البته نه اینکه جدید باشد بلکه تلفیق دستاورد های قبلی (پرده سبز + کابل + زمان گلوله یا Bullet Time + ...) است که به شکلی دقیق و منسجم در کنارهم به کار رفته است. اما درست در همین جا نکته ای ظریف خودنمایی می کند: مگر نه اینکه ماتریکس نقدی است بر زندگی امروزی؟ و مگر نه اینکه دهکده دیجیتالی و استعمار انسان با وسایل روزمره دیجیتالی بلای جانش شده؟ اما پس خود ماتریکس هم که یک اثر تماما دیجیتال است!. کاملا دیجیتالی، بگونه ایکه اگر خالقان فیلم از همین ابزار دیجیتالی استفاده نمی کردند، امکان ساخت چنین فیلمی وجود نداشت.

دوم: نقد حقیقت

ماتریکس از بعد فلسفی و ادعاهایش فیلمی است در نقد حقیقت و یا زندگی روزمره ای که به عنوان حقیقت ممکن است به خوردمان بدهند. ماتریکس می گوید هرچه می بینید – زشت و زیبا – همگی رخداد هایی تماشاییست که خالقی نامعلوم برای ما انسانها ترتیب داده است. ماتریکس ادعا دارد زندگی، نمایشی (Show) بیش نیست که به نام حقیقت به ما انسانها غالب شده و هر لحظه از جلو چشمانمان در حال عبور است. البته حالت خفن ترش این است که این شو برای سرگرمی مردمی دیگر از جهان طراحی و در حال پخش از تلویزیون است. درست مانند آنچه در فیلم نمایش ترومن | Truman Show شاهد بودیم. پس میبینیم که ماتریکس آنچنان هم از نظر ادعا قوی و جدید نیست و نسبت به مثالی که عرض شد، همانند ماری زهر گرفته می ماند. اما درست در همینجا ماتریکس فلسفه خود را نقض می کند. ماتریکس، خود یک اثر تماشایی و پولساز است. اثری که پتانسیل ساخته شدن دو قسمت دیگر را داشت. تاکیدم بر روی دو قسمت دنباله بدین خاطر است که بعد از ساخته شدن قسمت اول ماتریکس، کمپانی سازنده برآوردی مثبتی بر ساختن قسمت بعدی داشت. اما پس از ساخته شدن قسمت دوم، متوجه طولانی بودن آن شدند و همان قسمت دوم را نیز به دو قسمت تقسیم کردند و به فاصله کوتاهی نمایش دادند. حتی اگر ماتریکس دارای همان یک قسمت اول هم بود، باز هم فلسفه اش می لنگید و یا به قول دیالوگ های مسعود کیمیایی سی جایش سوراخ است و در ته چشم هایش می بینیم که کلم خورد می کند. این اثر تماشایی، خود یکی از محصولات چند صد میلیون دلاری سینماست که ادعای نقد زرق و برق و زندگی مادی مصرفی را دارد. زندگی ایکه در جهت نمایش و پوششی برای حقیقت است. ماتریکس نقد زندگی تماما نمایشی و سرگرم کنند است ولی خود نیز یک اثر کاملا تماشایی و پر زرق وبرق است.

     به نظر من جداً جالب است، فیلمی بزرگ و منسجم، که دم از فلسفه و حتی عرفان (بله عرفان، و چه زیبا و هوشمند) هم می زند، آنچنان متکبرانه، مانند ستونی مستحکم و تخریب ناشدنی، بر پایه های تناقض بنا شده است. بیاد داشته باشیم، جهانی که ماتریکس ترسیم می کند و دنیایی که چون سرابی نمایش می دهد و اذهان سر ریز شده از برنامه های کامپیوتری؛ نمادهایی معمولی و مرسوم دنیای پست مدرن است. اما آنچه ماتریکس را جذاب و واقعا پست مدرن می کند، خود ماتریکس است که بر پایه تناقض شکل گرفته است. در روزگار ما، انگار همه چیز امکان پذیر شده.

 

 

 

 MAX PAYNE

نظرات 5 + ارسال نظر
هومن نیک فرد دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 05:14 ب.ظ http://openfestival.blogfa.com/post-313.aspx

سرنوشت آدم برفی ها با رأی شما مشخص خواهد شد.
آدم برفی ها را سرپا نگه دارید.........

ح.گ جمعه 29 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 11:17 ب.ظ http://www.cache.blogfa.com

سلام احسان جان . خوبی ؟ تبریک . روی ماهت رو از همین جا ماچ میکنم . ایشالا تا چند روز آتی اون بسته ای که گفتم دستت میرسه . منو ببخش یکم دیر شد . راستش برای بابا یکم نا خوش احوالی پیش اومده شدیدا درگیرم . اونقدر که از همه چی حتی زندگی واموندم . واقعا داغونم . بابت تاخیر معذرت میخوام .
جواب کامنت قبلی ما رو هم که ندادی . سری هم که نمیزنی به ما . عیبی نداره . ما دوستت داریم . اما دیگه نمیخوام گزافه گویی کنم . البته این کامنت هم باز طولانی شد ولی دیگه تکرار نمیشه . نقد خوبی بود . یه سری نکات هست در مورد نقد نویسی احسان جان که اصلا ربطی به اون حرف و مطلبی که از ذهنت میاد نداره . یه سری قوائد ساده که میتونه نقدت رو توی لول حرفه ای تری قرار بده . اگر مایل بودی در موردش باهات صحبت میکنم . اگر هم که نه باز هم روی ماهت رو میبوسم و بهت تبریک میگم . درود

ممنونم شما لطف داری
خیلی دلم میخواست اون شب پیشم بودی

واسه بابا هم آرزوی و دعای سلامتی دارم

در مورد کامنت قبلی ببخشید چون گرفتار کار های عروسی بودم. بزار خودت هم گیر کنی اونوقت میگی کاشکی به احسان اینقدر گیر نمی دادم که چرا کم کاری یا چرا دیر به دیر آپ می کنی :)).

حتما مایلم
من اگر تو نبودی نمیتونستم لاک خیلی چیزها رو بشکنم و اینی که الان هستم باشم. من به کمکت همیشه نیاز دارم.

موفق باشی. هوای مارو هم داشته باش.

Reza Jamali یکشنبه 8 دی‌ماه سال 1387 ساعت 11:24 ق.ظ http://www.rjhp.blogfa.com

سلام
نقدت مثل همیشه عالی بود
درباره ماتریکس میتونم بگم که این فیلم یک سه گانه نیست بلکه تنها یک فیلم هست و من با کسانی که میگویند از فیلم اول خوشمون اومد و با بقیش حال نکردیم کاملا مخالفم درباره مسائل فلسفی فیلم هم فقط میتونم بگم که شوکه ام کرد و از این موضوع که ماتریکس یک فیلم صهیونیستی هست هم حالم به هم میخوره به نظر من منتقدهای ما تا از یک فیلم چیزی نمی فهمن میگن برای صهیونیست هاست.
به روزم
یه سری بزن منتظرتم

مارمولک دوشنبه 16 دی‌ماه سال 1387 ساعت 03:29 ب.ظ http://www.eshgh-film.blogfa.com

وبلاگ www.eshgh-film.blogfa.com با تحیلی از فیلم مورد عجیب بنجامین باتن به روز شد.

ممنون از حضورتون

خدمت می رسم.

الکترونیکس جمعه 27 دی‌ماه سال 1387 ساعت 01:12 ق.ظ http://electronix.ir

سلام
سلام وبلاگت رو دیدم . جالبه ، اما بهتر از این هم می تونه باشه.
به سایت ما هم سر بزن.
متشکرم

سلام
ممنون از حضورتون
حتما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد