MAX PAYNE

تحلیل فیلم / دلنوشت های سینمایی

MAX PAYNE

تحلیل فیلم / دلنوشت های سینمایی

نفوذی | Insider



 

به غیر از لحظه های بیاد ماندنی و احساسات نابی که در فیلم های مایکل مان وجود دارد و حقیر چقدر عاشقانه دوست دارد راجع به آن ها ساعتها صحبت کند، و به سبک دوست خوبم حسین گودری  دوست دارم طول بزرگراه را پیاده طی کنم و پرحرفی کنم، اینبار خارق عادت عمل می کنم و از زاویه دیگری به یکی از دوست داشتنی ترین فیلم هایش نگاه می کنم.

 



 

به غیر از لحظه های بیاد ماندنی و احساسات نابی که در فیلم های مایکل مان وجود دارد و حقیر چقدر عاشقانه دوست دارد راجع به آن ها ساعتها صحبت کند، و به سبک دوست خوبم حسین گودری  دوست دارم طول بزرگراه را پیاده طی کنم و پرحرفی کنم، اینبار خارق عادت عمل می کنم و از زاویه دیگری به یکی از دوست داشتنی ترین فیلم هایش نگاه می کنم.

 

رسانه با آن ابهت و اهمیتی که ارد، با ان قدرتی که در خود نهان دارد و آن نفوذ و کاریزمایی که بر مخاطب اعمال می کند، هیچ گاه نتوانسته است اصالت و خصلت های مفید و سازنده خود را یک جا و به تنهایی در اختیار بیننده قرار دهد. از همان روز های آغازین ظهور روزنامه تا حا که می گویند عصر ماهواره هم  به سر رسیده!، هیچ گاه از بعد و خصلت سرگرم کننده ای و تفریحی اش کاسته نشده و چه بسا این بعد تفریحی، تمامی ابعاد دیگر را نیز تحت فشار قرار داده.

 

سال هاست که تحلیل گران اجتماعی و مفسران رسانه ای در کشورهای اروپایی و آمریکایی زنگ خطر جدی در خصوص وضعیت رسانه ها و تاثیر آن ها بر مخاطب را به صدا در آورده اند و در خصوص پیامدهای آن هشدارها داده اند. البته این رویداد در زمان حال و تاثیر امروزی آن بر فرهنگ کشرور ما و کشورهای هم تراز، دیگر مانند سابق نیست و اثر های مخرب آن به میزان دیگر نقاط جهان نیست. کشورهای جهان سوم در پی توهمی که از بیداری مجازی خود به دست آورده اند، سعی دارند پا به پای غربی ها حرکت کنند و این امر میسر نمی شود مگر آنکه مدرن نشده پست مدرن شوند که این خود به طبعات فاجعه می افزاید. البته صحبت بیشتر در این خصوص در حوضه این تحلیل نیست.

 

مایکل مان با نفوذی مارا به دنیای رابطه های کثیف و صنعت های پول ساز می برد. آرام آرام درگیر ماجراهای پشت پرده شرکت های دخانیاتی می شویم و بعد خود را با واقعیتی پوچ روبه رو می بینیم. اینکه هدف برنامه های تلویزیونی فقط جلب مخاطب بیشتر است. اینکه تمام افشاگری ها و همه دلسوزی هایی که از جانب تلویزیون برای مخاطب انجام می شود سرگرمی ای بیش نیست. اینکه پخش یک برنامه خاص از یک کانال خاص در یک زمان خاص ممکن است فقط هدف اش کاهش بار ترافیکی شهر است در آن زمان.

 

اینهایی که عرض شد حرف هایی است که جایش در میزگردها و برنامه های تلویزیونی است. حرف هایی خشک و روشن معابانه. اما مایکل مان با آن اتمسفری که در کارهایش وجود دارد و با انتخاب دقیق بازیگران پارا از حیطه کلیشه بیرون گذاشته و با آن فضاها و لحظه هایی که از او سراغ داریم، فیلمی جزاب و سرگرم کننده خلق می کند.

 

نفوذی شرح کار و تلاش است. شرح زندگی افرادی که پای رفاقتشان می ایستند. شرح آنهایی که در اوج کناره می گیرند چون عمری مهره دست دیگران بوده اند. نفوذی از نظر بصری به پر چراغی و زرق و برق وثیقه و مخمصه نمی رسد اما همیشه برای دوست داران مایکل مان، خوراک های خوشمزه دیداری وجود دارد. درب گردان ساختمان های اداری، اسلوموشن شدن های ناگهانی، درختان بلند با چیدمان های موازی و تکان ها و آشوبی که برگ های درختان بر اثر باد دارند حکایت از درونیات مشوش آدم های زیر آن است. نفوذی شرح زندگی های پوچ و شکنده در آمریکاست. زندگی هایی که از لحاظ مصرف گرایی به انتها رسیده. شرح رابطه های سست و قابل ویران خانوادگی ست که هر لحظه بیم فرو ریخته اش می رود.

 

بازی آل پاچینو مثل همیشه قابل قبول است.  هرچند عالی نیست ولی لحظه هابی را خلق می کند که جز او کسی قادر به انجام آن نیست. راه رفتن ها، برق شادی و ظمعی که در چشمانش است ولبخند پوچی که در پایان به لب دارد، گام هایش در راه رو ساختمان CBS و صاف کردن یقه پالتو اش هنگامی که از درب گردان خارج می شود همگی زیبا و بیاد ماندنی است. راسل کرو هم عالی حاضر شد. اضافه وزن بیست و چند کیلویی اش. سکوت سرشار از بی کسی و ناتوانی اش و تن پایین صدایش عالیست.

 

فیلم های مایکل مان همیشه دوست داران خاص خودش را دارد و مخاطبانش بی صبرانه به دنبال لحضه های مورد علاقه شان می گردند تا به بهترین وجه سرگرم شوند. به واقع مایکل مان یک سرگرمی ساز حرفه ای است.




MAX PAYNE



نظرات 1 + ارسال نظر
محمود از نگاه شخصی من پنج‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 08:04 ب.ظ http://cinemamehr.blogfa.com

سلام رفیق ...
سر نمی زنی ....

سلام قربان
میام حتما خدمتتون
خیلی لطف کردید اومدید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد