آشناپنداری / دجاو / دژاوو / Déjà vu
کارگردان: تونی اسکات. فیلمنامه: بیل مارسیلایی، تری روسیو. مدیر فیلمبرداری: پل کامرون. موسیقی: هری گرگسن ویلیامز. تدوین: کریس لیبنزن. بازیگران: دنزل واشنگتن (داگ کارلین)، پائولا پتن (کلر کوچیور)، وال کیلمر (پریزوارا). محصول: 2006 آمریکا. زمان: 128 دقیقه.
بر اثر انفجاری (حادثه تروریستی) در یک کشتی تفریحی، بیش از پانصد نفر از مسافران کشتی جان میدهند. داگ کارلین (دنزل واشنگتن) که یکی از ماموران محلی و بالارتبه حفاظتی است به عنوان مامور بررسی پرونده گمارده میشود. کارلین با تحقیقات ریزبینانهای که انجام میدهد متوجه حقایقی میشود. توجه کارلین به جسد نیمه سوخته یک دختر جوان به نام کلر کوچیور (پائولا پتن) که در صانحه انفجار از آب گرفته شده است معطوف میشود. کارلین متوجه میشود که جسد دختر قبل از انفجار به درون آب انداخته شده است و با تحقیقاتی که انجام میدهد متوجه ارتباط دختر جوان با بمب گذار کشتی میشود. کارلین در حین تحقیقاتاش با پریزوارا (وال کیلمر) که مامور افبیآی است آشنا میشود. پریزوارا از کارلین میخواهد که در امر تحقیقات با افبیآی همکاری کند چون او یک مامور محلی است و با محل انفجار بخوبی آشنایی دارد. کارلین بهمراه پریزوارا به مکان حفاظت شده و سری ای که محل تیم تحقیقاتی افبیآی بر روی پرونده صانحه انفجار است میرود و با ادوات و امکانات فوق پیشرفتهای روبرو میشود که با استفاده از تصاویر ضبط شده ماهواره های جاسوسی (تکنولوژی ضبط ماهوارهای) میتواند حادثه انفجار کشتی را مرور کنند. تکنولوژی ضبط ماهوارهای این امکان را به آنها میدهد که حوادث گذشته را از زوایای مختلف مرور کنند. کارلین با راهنمایی هایی که به تیم تحقیق میکند و با استفاده از تکنولوژی ضبط ماهواره ای، افبیآی را متوجه رابطه بین دختر جوان و بمب گذار میکند. آنها متوجه میشوند که بمبگذار بعنوان خریدار خودرو با دختر جوان تماس گرفته و پس از کشتن دختر، از ماشین دختر جوان به عنوان راهی برای ورود بمب به داخل کشتی استفاده کرده است. کارلین با تیزهوشی خود و با سوالاتی که از تیم تحقیق افبیآی میپرسد، متوجه حقایقی عمیق و بسیار سری میشود که افبیآی از او مخفی کرده است. سرانجام افبیآی مجبور به فاش کردن حقیقت میشود و به کارلین میگوید که این امکانات تصویری پیشترفته، در حقیقت پروژهای مخفی است در رابطه با ماشین زمان و امکان بازگشت به گذشته که در اختیار آنها قرار گرفته است. افبیآی بوسیله این امکانات و با راهنمایی های کارلین، به بمبگذار کشتی دست پیدا میکنند ولی کارلین از این امر چندان رضایت ندارد. کارلین قصد دارد که با استفاده از این امکانات (ماشین زمان) جلوی انفجار را بگیرد چون متوجه میشود ارزش دستگیری شخص بمبگذار برای افبیآی بیشتر از نجات جان افراد داخل کشتی است. کارلین بطور مخفیانه و با استفاده از ماشین زمان، خود را به گذشته و به ساعات قبل از انفجار منتقل میکند. کارلین به سراغ دختر جوان میرود و به همراه او، خودرا به کشتی مذکور میرساند و با درگیری ایکه میان او و شخص بمبگذار رخ میدهد مانع از وقوع انفجار میشود. در این درگیری، کارلین ماشین حامل بمب را از درون کشتی به داخل آب پرتاب میکند ولی خودش هم در ماشین گرفتار میشود. ماشین بمبگذاری شده در فاصله دوری از کشتی منفجر میشود و آسیبی به کشتی نمیرسد. کارلین بر اثر انفجار ماشین، کشته میشود و دختر جوان اندوهگین در گوشه ای به سوگ مینشیند. در سکانس پایانی فیلم، در نمای مشابهی مانند نمای آغازین فیلم، کارلین را مشاهده میکنیم که جهت تحقیقات در مورد حادثه اخیر به کنار اسکله میآید و با دختر جوان، محل را ترک میکند.
بابل / BABEL
کارگردان:آلخاندرو گونزالس ایناریتو. فیلمنامه:گیرگو آریاگا. بازیگران:براد پیت(ریچارد)، کیت بلانشت(سوزان)،رینکو کیکوچی(چیکو، دختر، لال)، گائل گارسیا برنارد(سانتیاگو). محصول 2006 آمریکا/مکزیک/ژاپن. زمان 142 دقیقه
مراکش: مردی برای محافظت از گوسفندانش در برابر حیوانات محاجم، تفنگی تهیه میکند. دو پسربچه که فرزندان مرد مراکشی هستند برای امتحان برد تفنگ آن را به سوی یک اتوبوس جهانگردی نشانه میگیرند و شلیک میکنند.
سوزان و ریچارد برای تمدد اعصاب و بنوعی فرار از خاطره مرگ فرزند سومشان، دو کودک خودرا نزد پرستار مکزیکی در آمریکا میگذارند و با یک گروه توریستی به مراکش میآیند. گلوله تفنگ آن دو پسر مراکشی، شیشه اتوبوس را میشکند و به سوزان اصابت میکند. ریچارد اتوبوس را به روستای دور افتاده ای در دل صحرا منتقل میکند. تحقیقات پلیس در مورد اسلحه، پای ماموران تحقیق را به روستای دور افتاده باز میکند و در درگیری میان آنها یکی از پسران خاطی کشته میشود. پسر دیگر خودرا به پلیس تسلیم میکند.
آمریکا: املیا که پرستار دو کودک ریچارد و سوزان است منتظر بازگشت والدین کودکان است تا خودرا به مراسم عروسی پسر بزرگترش در مکزیک برساند. وقتی از بازگشت والدین کودکان تحت سرپرستیاش نا امید میشود، دو کودک را با خود به مراسم عروسی میبرد. در بازگشت از مکزیک، پلیس مرزی به آنها مشکوک میشود و مانع ورودشان به آمریکا میشود.
ژاپن: چیکو، دختر نوجوان کرولالی پس از خودکشی مادرش ساعات کمی را با پدر بازرگانش میگذراند. چیگو در تب و تاب دوران بلوغ است و بخاطر محدودیت ارتباطیاش با دیگران در شرایط دشوار روحی قرار دارد. چیکو به هر طریق ممکن سعی در ارتباط با همنسلانش دارد. پلیس جوانی که بخاط مسئله شلیک به دو توریست آمریکایی – که اکنون تبدیل به یک مسئله جهانی شده – به خانه چیکو آمده است با پیشنهاد جنسی از طرف چیکو مواجه میشود. پلیس جوان در بازگشت از خانه چیکو با پدر چیکو برخورد میکند و پدر چیکو میگوید که تفنگ را به یک راهنمای مراکشی هدیه داده است.
ادامه مطلب ...
Spring, Summer, Winter, Fall and …Spring
A film by
Kim Ki-Duk
بهار، تابستان، پائیز، زمستان و بهار
اثر
کیم کی-دوک
«بهار... ثابت میکند که گاهی محلی ترین داستان، جهانی ترین داستان است و ساده ترین داستان، پیچیده ترین داستان است.» کری ریکی فیلادلفیا اینکوایر
کیم کی دوک فیلمساز معروف کرهای در اثر نسبتا جدیداش(بهار، تابستان، پاییز، زمستان و بهار/2003) پا به ورطه جدیدی گذاشته است. دیگر از آن همه تصاویر خشن و تهوه آور و آن نماهای نزدیک از چهره کاراکترها خبری نیست ولی هرچه هست باز محور فیلم تازهاش انسان است با همان اعمال و رفتار و باطبع سرنوشتاش. در اثر جدید کیم کی دوک حرکات و سکنات انسان ها اثری چندین برابر از گذشته بر پیرامونشان بجای میگذارند و دود اش نیز غلیظ تر به چشمان شخص فرو میرود ولی هرچه هست نوک پیکان فکری کیم کی دوک اینبار دقیقا اصالت وجود را هدف قرار داده است. داستانی آرام و بدور از پیچیدگی با نگاه مدرنی که به زندگی دارد، با آن نماهای بلند که مخصوص سینمای مدرن است و نپرداختن و عدم وسواس زیاد به گرههای فیلمنامه باعث شده است که اکثر نقدها و یا بهتر است بگوییم تحلیلها با شرح و خلاصهای از فیلم همراه باشد. من نیز بر همین منوال شرح مختصری بر هر یک از اپیزودهای فیلم مینویسم.
فیلم بهار... از پنج اپیزود مجزا تشکیل شده است که بر توالی فصلها پیش میرود ولی نه دقیقا بصورت پشت سرهم. شرح و سرگذشت انسان است از کودکی تا پیری که با هریک از فصلها نقطه گذاری شده است. هر فصل، قسمتی از زندگی یک راهب را به همراه تنها شاگرد اش به تصویر میکشد. فاصله هر فصل با فصل بعدی حدودا پانزده سال است که با ترتیب زمانی ولی با تاخیر زمانی در جلو چشمانمان جلوه نمایی میکند.