MAX PAYNE

تحلیل فیلم / دلنوشت های سینمایی

MAX PAYNE

تحلیل فیلم / دلنوشت های سینمایی

فیلم توصیه شده - EDOARDO

 

 

EDOARDO AGNELLI

Thu 15th November 2000

Free way Torino-Savona 10:05 am   More Information

 

به مناسبت هفتمین سالگرد شهادت "ادواردو آنیلی"

 

 

قدرت رسانه:

فیلم EDOARDO تلاشی ست برای به تصویر کشیدن حقیقتی کمرنگ شده. بازنمایی از یک حرکت ژورنالیستی که از اینترنت سربرآورد. این فیلم یک جور ثبت حقیقت است. یکجور نوشتن است. نوشتنی اما نه با قلم ، بلکه بقول ابراهیم گلستان: نوشتن با دوربین.

 

برای اولین بار از یک فیلم مستند خبری لذت بردم. فیلم با گفتار های سنجیده خود ، با صدای گوینده(Narrator) ای که صدایش بخوبی با ساختار فیلم هماهنگی دارد , توانسته است بخوبی مخاطب را جذب و بر او تاثیر دلخواه را بگذارد. ولی لذت من از این نبود. لذت من از جنگ رسانه هاست. از قدرت رسانه هاست. اینترنت، سینما، کتاب، رمان، تلویزیون همگی دارای قدرتی باورنکردنی هستند. یا به تعبیری از قدرتمند ترین سلاح ها هستند. حتی میتوان گفت بشر در طول تکامل خود سلاحی به قدرتمندی ماهواره(برنامه های تلویزیونی) و اینترنت خلق نکرده است. در اینجا وقتی خبری از مردم مخفی می شود(منظور مرگ و نحوه زندگی ادواردو) یا به صورت ناصحیح به آنان منعکس می شود ، چیزی نیست جز قدرت رسانه بر مردم. و دوباره وقتی همین خبر به شکلی از طریق همان رسانه قبلی بصورت صحیح منتشر می شود باز هم چیزی نیست جز قدرت رسانه.

 

فقط میماند انسان مصرف گرا با ذهنی که گریبانش را به دست سرعت باورنکردنی اطلاعات داده. اینجاست که وقتی منطقی برخورد کنیم درمیابیم که مگر میشود یک ابزار اطلاع رسانی جمعی که هدفش انتشار اطلاعات است ، هم حاوی اطلاعات صحیح است و هم نادرست. اینجاست که حتی کاری هم از دست عقل بشر ساخته نیست. مگر پدرانمان نمی گفتند که "از کوزه تراود که در اوست"؟. پس چه شد؟. در اینجا به یاد مطلبی افتادم که "نیل پستمن" در کتاب "زندگی در عیش ، مردن در خوشی" به آن اشاره دارد و آن این است:

 

رسانه خود ، یک پیام است

 

 

ادواردو:

مهدی آنیلی یا ادواردو آنیلی (Edoardo Angelli) مسلمان و شیعه، تنها پسر و وارث سناتور و میلیاردر ایتالیایی جیووانی آنیلی بود که در سال ۱۳۷۹ به طرز مشکوکی کشته شد، با این حال طبق نظر دادگاه علت مرگ خودکشی اعلام شد. موضوع مرگ وی از همان روز اول تا چند روز در راس اخبار قرار گرفت و هزاران سایت اینترنتی، روزنامه‌ها وشبکه‌ها ی تلویزیونی در مورد درگذشت او اخباری را پخش کردند. این رسانه‌ها «ادواردو» را فردی حساس ، گوشه گیر، منزوی، خجالتی، معتاد و بیمار توصیف کردند. در این میان خبری از انجمن فارغ التحصیلان ایتالیا منتشر شد که ادواردو را یک مسلمان شیعه معرفی کرد و ادعا نمود که وی توسط عوامل صهیونیست به شهادت رسیده‌است.

 

 

شرح فیلم:

بجای زیاده گویی های خود بهتر دیدم ، گفتار(Naration) را که در اولین نماهای فیلم از طرف گروه سازنده به گوش می رسد ، در اینجا منعکس کنم:

 

این فیلم در شرایط بسیار سختی تولید شده. از طرفی اکثر کسانی که در مورد "ادواردو" اطلاعاتی داشتند ، از ترس مافیای کمپانی "فیات" ، حاظر به صحبت با ما نشدند. و از طرف دیگر پلیس ایتالیا ، برای جلوگیری از انتشار حقایق ، گروه سازنده را در میانه کار بازداشت ، و پس از چند روز زندان ، با اتحام تروریست بودن از این کشور اخراج کرد.

 

 

تاثیر فیلم یا قدرت رسانه:

            در اول این پست به این نکته اشاره داشتم که رسانه ها دارای قدرت زیادی هستند. و برای این ادعایم دلایلی دارم. برای روشن شدن مطلب لطفا به دانشنامه آزاد اینترنتی یعنی WIKIPEDIA سربزنید ، در قسمت فارسی زبان در مورد "ادواردو آنیلی" تحقیق کنید. نتیجه تقیقتان چیزی نیست جز گفتارهای این فیلم که توسط عوامل ایرانی تولید شده است. این یعنی قدرت رسانه بر رسانه.

 

 

عوامل فیلم:

تحقیق , تدوین و کارگردانی:

سیاوش سرمدی

تصویر بردار:

مرتضی شعبانی

گوینده:

حسین خدا داد بیگی ، بیژن علی محمدی

دستیار کارگردان:

سید حامد پیش بین

مجری طرح:

موسسه فرهنگی عصر انتظار

تهیه کننده حبیب ا.. کاسه ساز

محصول:

شبکه جهانی سحر(سیمای انگلیسی)

 

 

منابع: ادواردو آنیلی / سایت دانشنامه آزاد ویکی پدیا ، فیلم مستد EDOARDO

 

 

 

 

 

ارادتمند:

MAX PAYNE

 

 

نظرات 5 + ارسال نظر
محمد دردشتی نیا یکشنبه 27 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 07:07 ق.ظ http://www.doctorsib.com

هزار هزار گل
فدای فداکاری
که دور از چشم من و ما
دلنواز کسی باشد

سوار سوار
پیاده پیاده
جان فدای دلی
که از خلوص و عشق
دلستان کسی باشد.

مخلص آقای دکتر
بسی زیبا بود

ارادتمند شما و خانواده محترمتان نیز هستیم.

شرور یکشنبه 4 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 03:25 ب.ظ

سلی ی ی ی ی
به آخرین لینک سر زدم.اوهووووووم.بابای نیکی ها.
دارم فعلا میخونمش.
راستی یه شعر قشنگ بنام مادر.یکی از بچه های وبلاگی یه آقای شاعره و مامانش عمل بای پس کرده و این شعرو برای مادرش سروده.اسم وبلاگش سلام بابایی هست.توی لینکام هستش.
یکی پرسید مادر کیست؟

چرا نامش چنین بر صحنه پیچیدست؟

مگر او را کسی در آسمان دیدست؟

به او گفتم که «ما در» یک دو بخشی نیست

که در «مادر» هزاران واژه می رقصد

به او گفتم که این مادر٬ همان دریاست٬ همان مهر است

که ما از او

ز گرمای وجود او

به اوج آسمان رفتیم

ولی در آن بلندیها

هوا بی مادرم سرد است

بیا چون من تو باران شو

که از بالا به بالاتر

به آغوش تن مادر

به گرمای وجود او

به آن آرامش دیرین

به این آزادی شیرین بپیوندیم

که ما از او به آن بالا سفر کردیم

بیا تا ما به اوج عشق برگردیم

نمی گویم

نمی گویم

نمی گویم که مادرتا کجا با من مدارا کرد

نمی گویم چرا مادر مرا اینگونه بینا کرد

که من او را

که زخم دست هایش را نبینم

من نمی بینم

نمی بینم که مادر از چه می نالد٬

بر چه می بالد

از که می گوید

که او در این تن خسته چه می جوید


چرا مادر؟

چرا با من نگفتی کز صدایم٬ آن ندای اشک٬ دلت چون تار می لرزد؟

چرا با من نگفتی تا نلرزانم دلت را٬‌من نلرزانم وجودت را٬ مبادا تار عمرت پاره گردد


نمی خواهم بگویم مادرم خوب است

نمی خواهم بگویم مادران خوبند

که ایشان مرز خوبی را

بدون منت و مزدی

بدین سان درنوردیدند


هوا سرد است

من گرمم

چرا مادر تو می لرزی؟

دگر تاب سخن گفتن ندارم

زبان در کام من قفل است

بیا مادر٬‌تو این قفل نفس بگشای


هلا مادر٬

ببین نامت چگونه تا ابد هم٬ تا خدا اینجاست دیرینست

بیا مادر٬ قدم بر روی من بگذار

که بر من

در بهشت زیر پایت عمر شیرین است

سارا(محمد) دوشنبه 5 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 12:50 ق.ظ http://www.bestfilms.blogfa.com

سلام مکس عزیزم
خوبین که؟
شرمنده به خدا انقدر درگیرم که نه وقت میشه وب رو اپ کنم نه اینکه به دوستای وبلاگ نویس سر بزنم
. حتما تعجب کردی ؟اره؟
من سارا هستم همون محمد . بذار واضح تر بگم من دختر بودم که اون مطالب رو مینوشتم نمیدونم به چه دلیل به اسم یه پسر اما خوب دیگه حالا میخوام راستشو بگم دیگه احتمالا به زودی وبلاگ با یه فیلم خوب و به روز دنیا و میدونم که دوستان وبلاگ نویس هم احتمالا میپسندند اپ میشه اگه اپ شد خبر میدم
. راستی این اپ جدیدت خیلی خوبه در مورد ادواردو انیلی من یه مستند دیده بودم جالبه یه مسلمان ایتالیایه ثروتمند که احتمالا به دست پدرس کشته و روی مرگش سر پوش میذارن . من دو سه باری دیدمش . مظلومانه شهید شد .
موفق باشی .
قربونت . یا علی
. بای . راستی لینک رو هم بست فیلمز رو میگم از محمد به سارا برگردونش البته اگه زحمتی نیست ممنون میشم

بابای

سلام سارا خانم
خوبم مرسی
همه در گیرند / درک می کنم
آره تعجب کردم / جالب بود / البت هنوز یکم شک دارم

منتظر آپ های خوبت هستم

ممنون لطف داری

ممنون شما هم همینطور
یا علی

خواهش / چشم

خدافس

امیر حسین تحویلیان دوشنبه 5 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:00 ب.ظ

سلام:
نامردچرا یه زنگ به ما نمی زنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حد اقل یه میل بزن.

Bay

سلام
چگونه ای گپل من؟
زنگ که میزنم هیچی سرم میزنم یگوشولو صبر داشته باش

مخلصیم

به بابایی بگو التماس دعا داریم

گیلاسی چهارشنبه 7 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 09:36 ب.ظ

سلاممم ...خوبی ؟ میدونی از چی خوشم میاد از اینکه هنوز اون وبلاگم با نوشته های تو زنده اس (=
خانومی خوبه ؟ زندگی بر وفق مراده ...یه وخ نکنه بیای اونور ها ... من تو وبلاگم ادم میخورم !! مخصوصا از نوع اصفهانیش ... مخصوصا اگه تازه داماد هم باشه !! دیگه دیگه ... اومممم بزار برم ببینم اون یکی وبلاگ چه خبره ..

سلااااااااااااااااام خانم
خوبم مخلصیم
شرمنده داری میکنی / چک چک داره عرق از پیشونیم میریزه

خوبه / سلام داره خدمتتون / خوب عالی خدارو شکر / از دعاهای شماست

چشم خدمت میرسیم
ما نه دل و جیگر قابلی داریم و نه سیراب شیردون دندون گیری
مخلصیم خدمت میرسیم


درخدمتیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد